søndag 21. februar 2010

Sånn kan en tjueårsdag også feires

Et lite innblikk for de som er interesserte...


Dagen startet med Kristine og Marius som kom syngende inn på rommet mitt med lys, kort, snickers og nøtter. og en god del latterkrampe. Det var jo veldig komisk.


Deretter var det frokost bestående av Amerikanske pannekaker. Ikke verst at Reidun lager det, når man befinner seg i en landsby langt ute i jungelen. eller savannen. en blanding, tror jeg. I tillegg fikk jeg "servert" bursdagssang på både engelsk og nederlandsk. Harry, mannen til Reidun, er nemlig nederlandsk. logisk.


Så gikk turen fra Kedougou til en annen landsby ca 30 min unna, som uttales "tsjåbo". jeg vet ikke hvordan det skrives. Der besøkte vi to amerikanere - Ron og Debbie - som viste oss misjonsarbeidet der. Vi fikk óg middag, bursdagskake (en pai:p), limonade (alle amerikanere lager det!?)...og massevis av annen mat. også fikk jeg bursdagsgave - en musefelle. Akkurat det jeg ønsket meg..hehe.. På kvelden var vi med på et møte i landsbyen der vi kunne stille "the new believers" spørsmål. Interessant. De svarte på sitt stammespråk, og Ron oversatte til engelsk. Vi satt på trebenker i en ring, og alle var ganske slitne allerede før møtet startet rundt kl. åtte...og enda trøttere da vi dro hjem rundt midnatt. jaja. sånn er det i afrika, tenkte jeg. Ting går sakte. Og ting starter etter tiden. De har tross alt ikke klokke....


Dette var en ganske slurvete, upresis beskrivelse av min tjueårsdag. Men én ting skal dere vite: jeg hadde det utrolig bra. egentlig fryktet jeg at denne dagen skulle by på alt for mye savn og hjemlengsel, men det gikk helt fint. (jeg pratet forøvrig med les unsvågs på skype på formiddagen, noe som var MEGET koselig.) Jeg la meg til å sove veldig sliten, veldig glad og alt for mett. (jeg orket ikke frokost idag, for å si det sånn...)


Et minne for livet? absolutt.


For dere som ikke orket å lese alt, kan jeg oppsummere kort:
- bursdagssang fra kristine og marius
- amerikanske pannekaker
- landsbyen "tsjåbo"
- misjonærene Ron and Debbie
- alt for mye mat i magen. (jeg skal aldri mer spise "pecan-pie")
- musefelle
- latter
- god stemning
- fin dag :)


Tenk, nå er det under 3 uker igjen i dette landet. åiåiåiåi. klemmer fra marie unsvåg, 20 år! <3

2 kommentarer:

  1. Kjære Marie! Gratulerer med dagen som var! Virker som den ble så bra den kunne bli. :) En dag du vil huske. Og vi husket på deg. Hele dagen. Hele familien. Vi får ta igjen feiringen når du kommer hjem... Vi gleder oss. Veldig. Klem fra Mamma

    SvarSlett
  2. Hei Marie! skrev på bloggen i går men den ble vist ikke godtatt...prøver igjen. Gratulerer så mye med de 20 den 20.februar!Høres ut som dagen ble bra.Vi ønsker deg alt godt.Kos deg og nyt alt av sol og sommervær.Her er det nydelig vinter,men -17 er i kaldeste laget:)for oss afrikanere:) Klem fra Tante Ingjerd.

    SvarSlett