fredag 25. desember 2009

Annerledes

Ja, det er ordet som passer best for det jeg føler akkurat nå.

Et annerledes sted. Vi er for tiden i Saly, det mest besøkte ferieområdet i hele vest-afrika - ergo er det nokså fint her! Her er det strand, palmer, basseng, resturanter og vi bor i et eget lite, rosa mur-hus. Bungalow, heter det visst. koselig er det ihvertfall. Rart å våkne opp lilleuleaften, juleaften eller 1. juledag, se ut av vinduet og se blå himmel, sol og palmer.

En annerledes julefering. Latmannsliv. Vi startet dagen med julemarsipan og Love Actually. Fin start. Så gikk turen bassenget, så lagde vi grøt til lunsj (smarte marie tar med seg toro-poser!), så var vi mer ved bassenget, så måtte vi til slutt dra i juleselskap. "Vi drar klokken åtte". Det betyr nærmere ni... Vi dro til en familie ca tjue minutter unna. Der var vi på taket, sang brasilianske julesanger, spiste mat, og hadde det koselig. Dro hjem rundt ett, var nokså trøtt, og jeg tenkte i mitt indre at "dette var da ikke så ille...."

Annerledes mat. Overraskende lite fisk på juleaften faktisk. vi har heller ikke spist fisk siden vi ankom Saly. rart. Vi har spist pasta, grøt, ris, kjøtt. Helt ok for meg! I går var det selvbetjening eller hva jeg skal si...så da kunne jeg jo velge selv hva jeg ville spise av alt som ble servert. hurra.

Annerledes cola. Den smaker faktisk helt annerledes. Mye bedre, tør jeg påstå. Absolutt noe jeg kommer til å savne når jeg kommer hjem en gang i mars.

Annerledes hudfarge. Første jul jeg ikke gikk i ett med flisene på badet hjemme. de hvite flisene... På tross av ekstrem solkrem-bruk (jeg akter ikke å bli rød!) begynner fargen å komme seg:)

Annerledes takke-måte. Jeg pleier jo å møte familie til 1. eller 2.juledags-selskap, gi en klem og si takk for julegaver, men i år går ikke dette. Jeg sier herved takk på bloggen:

-Kjære Tante Ingjerd og alle på øvre måsan! Tusen takk for at dere har tenkt på meg og takk for søte gaver! Selv om ikke gaver er det viktigste i julen, var det utrolig koselig å ha noen gaver å pakke opp! Dere er fantastiske! TUSEN TAKK<3

-Kjære Mamma og Pappa, takk for gaver og kort. Herlig bok. Og herlige ting jeg pakket opp. Nå har jeg spist pepperkaker, lest Bonytt...og koser meg.

-Kjære Julie. Takk for et kjempefint kort og for gave. Du er så herlig. Vet ikke hva mer jeg kan si, men jeg håper du leser dette.

-Kjære Helene. Takk for kort og takk for filmen jeg og kristine fikk. nå skal vi kose oss:)

Føler liksom at jeg har vunnet en oscar eller noe. må holde takketale og sånt. men nei. Jeg er bare så alt for heldig som har så mange som husker på meg. og det er jeg så utrolig glad for. virkelig takknemlig. Det jeg savner mest, er ikke gavene eller kakene eller snøen eller maten, det er menneskene jeg pleier å være med i julen!

Jeg er glad jeg har gode venner og en fantatisk familie <3

Konklusjon: Ordet "annerledes" er ganske skummelt. Vi liker det vanlige, vi liker tradisjoner. Noe annerledes er liksom fremmed, uvanlig og ikke sånn som det pleier. Og det stemmer. Det har vært rare dager her nede. litt vemodig. litt trist. men jeg har også erfart at ting som er annerledes også kan være nokså fint. vi har ledd mye. vi har gjort mye spennende. opplevd mye nytt. og det er jo gode erfaringer å ha med seg videre, tenker jeg.

2 kommentarer:

  1. einar_unsvaag@hotmail.comsøndag, 27 desember, 2009

    God Jul, og takk for 1.juledagspraten på Skype fra Sandvika. Litt dårlig internett , men men. Her er det iskaldt, vi kom hjem kl 01 fra Sandvika og måtte måke snø en hel time for å komme oss inn i Rosendalsvn 16c, dvs opp bakken. Vi kunne godt tenke oss litt sol,strand og palmer....

    SvarSlett
  2. Anne Langås Handelandonsdag, 30 desember, 2009

    Kjære Marie,
    TUSEN TAKK for kjempekoselig julekort! Tenk at du husket på meg!
    Og siden du skrev på linken hit måtte jeg jo inn og kikke- så spennende alt du opplever! Modig dame!
    Jeg leser også at disse juledagene er litt rare, og det er jo ikke rart man kan lengte litt hjem. Men sann mine ord, du kommer til å undres over hvor stille tiden har stått når du kommer hjem...
    Jeg skal tenke på deg, med glede selvfølgelig, og håpe at du fortsatt får et opplevelsesrikt opphold i Senegal -og et spennende nytt år!
    Varme tanker og klemmer fra
    Anne L. Handeland

    SvarSlett