søndag 29. november 2009

Kristine rapporterer: Tabaski!


Det var med en baguettbit i hånden og tørkle på hodet at jeg og Marie satte oss i bilen på vei ut i en av Dakars mange forstader for å feire Tabaski, en muslimsk høytid.

Klare for Tabaski - og vi har aldri før fått flere komplimenter.
Helt sant!

Vi visste virkelig ikke hva vi kunne forvente oss etter å ha sett geit etter geit blitt slaktet rett utenfor huset vårt tidligere på dagen. Skulle vi spise dette? Ville det være noe rare sermonier med geiteblod? Ikke visste vi, men da vi ankom stedet vi var invitert til ble vi satt inn på et lite rom og vi ble omsider servert litt drikke, noe jeg og Marie satt STOR pris på. Selvom det var noen tvilsomme isbiter i glasset var det på ingen måte et spørsmål om vi skulle la være å drikke det. Vi sier nemlig sjeldent nei til kald Cola!

Ellers var det også en del andre i rommet. Egentlig var de fullt klar over at vi ikke kunne noe Wolof, men det var allikevel det de snakket til oss, akkurat som om vi forstod det. Vi nikket og smilte og greide alltid på en eller annen måte å komme oss helskinnet ut av situasjonen. Allikevel var det en situasjone jeg ikke taklet like bra da en mann spurte om jeg ville bli værende i Dakar og gifte meg med han. Jeg takket pent nei, lo noe anstrengt og føyde til at jeg hadde kjæreste i Norge. Mer snakket jeg ikke med han den formiddagen for å si det sånn. Det er utrolig hvilken effekt det har å si at man har kjæreste altså, og i en taxi her om dagen måtte vi til og med si at vi var gift. Jeg og Marie har nesten vanskelig for å skille mellom løgn og sannhet av og til, ettersom vi dikter opp akkurat som det passer oss til folk vi ikke vil snakke med.

Uansett, maten vi spiste der var ganske så god om jeg skal si det selv. Måltidet bestod av brød, ett stort fat med mat, ikke bestikk og ikke drikke. Tror vi klarte oss ganske bra. Fingertuppene mine lukter forøvrig middag enda, så jeg blir støtt og stadig minnet på hva vi spiste…

Etter middagen stod teen for tur. Ikke bare én, men tre. Alle gode ting er tre sier nå bare jeg. Denne senegalesiske teen som blir servert i tre omganger er faktisk veldig god. Anbefales! Etter vel 3 timer på tabaski-besøk gikk turen hjemover. Det skal sies at folk så veldig rart på Marie og meg der vi gikk med disse draktene, og vi så egentlig ganske rart på hverandre også. Ganske flaut var det da vi gikk til bilen og måtte ta musekritt siden vi ikke hadde så mye å gå på i skjørtet, men morro var det da.


Gutter kledd i finstasen :)

Kort oppsummert er Tabaski en feiring av at Abraham ofret Ismael. Så vet dere det.
(Men gjorde han egentlig det?)


En av tusen hauger med gjeiteskinn

2 kommentarer:

  1. Takk for fine bilder og fornøyelig rapport..:)Herlig antrekk! Da er jo neste års juleantrekk klart. I dag er det forresten første søndag i advent. Bare så dere ikke glemmer det - midt i alle andre tradisjoner. Tenn lys! Hilsen Mamma

    SvarSlett
  2. flinke jenter! flotte drakter, hva mer kan man si! Kanskje dere burde konvertere... Syns dere kledde islam jeg!

    SvarSlett