fredag 13. november 2009

"Jobb" og sånt.

Vi har nå vært i Sengegal en halv måned, og denne uken har vi startet med jobben. eller "jobben" som jeg velger å kalle den. Fra rundt ni til to har vi vært på dagsenteret CTRS. Det er et senter for Talibé-gutter, som blir sendt på gaten for å tigge. De er hjemløse og kommer til senteret for å få frokost, lek og morro - uno er en sikker vinner, en dusj, omsorg og en liten andakt til slutt. Veldig fin arbeidsdag for oss, men ingen jobb. mer "jobb".

jeg smiler, jeg liker "jobben", jeg liker afrika.

GAEL - JEG HÅPER DU LESER DETTE!
På onsdag stod det et bordtennisbord på dagsenteret - og det skal visst fortsette å stå der. Så Gael - bare vent til jeg kommer til norge igjen. da blir det bordtennismatch i hallen. For idag fant jeg et skjult talent i meg selv, og måtte faktisk spille med venstre hånd for å ikke være så god. haha. dette skulle man ikke tro. "Det går nesten ikke ann å la guttene vinne, jo!? - sitat Kristine Abelson. Er guttene dårlige? Eller er Marie og Kristine sterke kandidater til norges bordtennis-landslag? Tviler litt på det siste, men det var veldig gøy. Vi blir overkjørt av gutta på fotballbanen...men ved bordtennisbordet - der er vi best! (..så langt.)

Fotball har det altså blitt mer av denne uken. Gøy! Hver onsdag og fredag setter vi kursen mot fotballbanen. Stranda. Fy flate så varmt det kan bli. Sol, svette, sand, mer sol, mer svette. og mye latter. Kristine har så langt imponert stort! Tro det eller ei, jenta scorer mål etter mål...

"Terrible day is coming..." Dette sa Enock her om dagen. Det er visst Tabaski snart. Ryktene (Enock) sier at det er en dag der det er blod over alt, sauer slaktes og muslimene feirer et eller annet. merker jeg ikke vet så mye om dette. mer info kommer...

"Terribleday is coming..."

Livet er absolutt levelig her i Dakar. Vi koser oss med "jobben" på dagsenteret, og denne uken har vi på toppen av det hele tilbragt hver ettermiddag på stranden. Tenk dere det! Stranden i november! fantastisk!

La plage de Yoff

Jeg vil og legge til at jeg leser mye her nede. Er nå ferdig med "P.S I love you", og har begynt på "Drømmehjerte" av Cecilia Samartin. Så vet dere det. fine bøker. anbefales.

Det var det fra Dakar. over og ut <3

7 kommentarer:

  1. Jeg tror at du trenger mer enn 3 maaneder trening for aa slaa meg i bordtennis. J'espere que tout se passe bien en afrique:) je suis presse de te revoir<3

    SvarSlett
  2. Herlig å høre at du og dere har det bra! Bordtennisbordet er jo fast plassert på ditt rom om dagen, så da kan det vel bli værende der når du kommer hjem til våren også..?!:)
    Til helgen er det Stopp Volden som gjelder. Edvard gleder seg veldig til å delta for første gang.
    Så fint du leser bøker. Kjøp deg en bok på fransk! Jeg betaler! Klem fra Mamma

    SvarSlett
  3. Hei Marie!

    veldig hyggelig å lese om livet i Dakar:) Høres ut som dere har det fint."jobben" virker også nyttig og bra.Tenk så fint for alle disse barna med et sted hvor de får omsorg og hjelp.
    Kos deg videre,Marie.Skulle gjerne vært på stranden i helgen:) her var det regn og tåke:)
    Klem fra tante ingjerd

    SvarSlett
  4. Marie<3 ville egentlig bare legge igjen en liten kommentar, fordi jeg vet hvor gøy det er med commentzzzz. siste nytt herfra(fra meg liksom!) er at jeg har eksamen imorgen og på torsdag. puh. men det vet du vel. hvis du har lest "hverdagstankene" jeg sendte med kristine!? håper du har fått tid til å lese litt der imellom P.S-lesingen. jeg leser forresten "eg vil at nokon skal vente på meg" boken av hu gavalda på trikken om dagen.. fint!

    glad i deg kjære søster:)

    SvarSlett
  5. Ettersom det er så gøy med commentzzzz leeezm så følger jeg i Helenes fotspor. Jeg må innrømme at jeg lurer ganske godt på om dere ser noen ville dyr? Typ løve, elefant, giraff, aper eller hvadetmåttevære som ikke finnes i Norge. Deilig å følge dere på bloggen...

    SvarSlett
  6. Marie! Ah, nå har jeg masse fritimer på skolen, og da er det fint å se at du koser deg i Senegal. Maria Honning skal fortelle om livet på Viken i midtimen, kan ikke du fortelle om livet i Senegal når du komemr hjem? Selv om jeg vewt alt da :)
    Mia!

    SvarSlett
  7. Nå er det på tide å blogge litt igjen daaaaaaaa?

    SvarSlett