lørdag 16. januar 2010

Matprat

Morfar er av og til inne på matprat.no. Det er ganske fantastisk på flere måter. For det første er han 85 år og forstår seg på både matprat, youtube, hotmail og mere til...DET er imponerende! For det andre, så er det jo bra fordi beboerne i Rosendalsveien 16c får mat levert på døren. Pannekaker, fiskeboller, morellsuppe, karamellpudding og mye mer. Godt. Dette innlegget kunne handlet om morfars matlaging og om hvor mye jeg savner den. Men, nei. Nå skal dere få høre om maten i Senegal. Hva spiser marie og kristine? Får de i seg nok mat? Hva med vitaminer? Og hva med kalsium? Ble det julemat i år egentlig? Akk ja, dere han nok slitt med søvnmangel grunnet mange spørsmål, men her skal dere endelig få svar...

Det første som må sies er at vi har en hushjelp. Her er en kort oppsummering av henne:


Navn: Nima

Sivil status: Gift med en ung, kjekk, muslimsk senegaleser. (vi har allerede vært på besøk!)

Alder: i tredveårene et eller annet sted. (jeg trodde hun var rundt 20, den peneste damen vi har sett så langt. Vakker!)

Jobberfaring: Har jobbet som hushjelp her hos familien N’Decky i 15 år

Sterke sider: lage mat, vaske klær, henge opp klær, brette klær, dekke på/av bordet, snakke fransk med marie og kristine, vaske/koste leiligheten, vaske opp etter måltider, gå på butikken og ellers ganske mye forskjellig.


Sånn. Da vet dere litt mer om Nima. Mindre nimaprat, mer matprat.

Hver morgen spiser vi frokost. ”Dagens viktigste måltid?” Ikke for vår del. Frokosten bestod lenge av baguette m/sjokoladepålegg, helt til vi i slutten av november bestemte oss for å gå til innkjøp av noe oste- og kjøttpålegg. Kiri og La Vache Qui Ri for eksempel
J (hva det er kan dere finne ut på egenhånd. Evt be morfar google det for dere..) Får vi nok kalsium? Jeg tror kanskje ikke det. Her er det nemlig ikke melk, men melkepulver og vann. Helt ok. Spesielt godt hvis man tar i sjokoladepulver!

Etter jobb, rundt to-tre tiden spiser vi middag. Da har Nima stått på kjøkkenet et par timer, og vi får varm mat. Ris, bønner, spaghetti, fisk – hel, halv, eller i fiskebolle-format. Jeg har en teori om at hun kjører alle restene i foodprosessoren og av den massen lager fiskeboller. Men de er gode altså. For all del. Av og til får vi også kjøtt. Nam.



Midtstill

Sånn ser det ut når vi spiser med hendene, på gulvet i stuen!


Så går dagen videre, og vi spiser litt bananer, melon etc..og rundt 8-9 tiden er det atter mer mat å få. Kveldsmat. En blanding av frokost og middag. Jerome velger å spise middagsretten igjen, vi velger ofte å spise brød. Eller ”brød” må jeg nesten skrive. Lyse baguetter er langt i fra norsk kneipbrød. Er det mat i de baguettene i det hele tatt?

I tillegg...

...har fått meg en ny yndlingsis. Den finnes i vanilje og jordbær. En is koster 100 cfa. Det tilsvarer litt mer enn 1 kr. Hurra.

...har vi funnet en resturant som har alt fra hamburger til pannekaker. Og man blir ikke syk av maten. Ikke verst.

...begynner vi å bli ganske gode til å spise med hendene

...har jeg lært meg å like banan:)


Senegalesisk mat; ris, kjøtt(!!!!!), egg, paprika, oliven ++



Kristine spiser Scwarma - libanesisk fastfood er det mye av i sentrum!



TEASER:


Neste innlegg må nok handle om klær!
Er Batikk "in" igjen? Hva kler vi oss i her nede?
Dere har spørsmålene, og jeg har svarene...

2 kommentarer:

  1. marie marie, det varmer mitt hjerte at du spiser BANAN. Aldri i mitt liv trodde jeg skulle få høre deg si at du liker banan. Har jo mang en gang prøvd å lure deg til å spise små bananbiter, men uten hell. Men godt å høre at dere spiser, og så variert, dere har jo hele spekteret av matsirkelen. Mye korn, ris brød, litt fisk og kjøtt. Så alle mine bekymringer er nå lagt til side, og jeg kan igjen være trygg på at dere er sunne å friske når jeg igjen skal se dere en helg i mars! og som jeg gleder meg til det!

    Jeg savner deg helt utrolig mye! <3

    SvarSlett
  2. hvis du lurte er scwarma opprinnelig en arabisk matrett, som egentlig skrives shawarma. retten kan kan minne mye om döner-kabab og gyros. i senegal er visstnok shawarma en matrett som er typsisk for en såkalt first-date!!

    hilsen en som vet ;)

    SvarSlett